22.11.2017

19.05.2011

Premi Baldiri Reixac

Treball sobre Salvador Espriu dels alumnes de 4t d'ESO

Els alumnes de 4t d'ESO del curs passat 2009-2010, han guanyat un Premi Baldiri Reixac pel seu treball sobre Salvador Espriu anomenat Salvador Espriu: de quina llum em parles?.

Aquí teniu el text explicatiu del treball que van escriure els mateixos alumnes.

Aquest any es commemoren els 25 anys de la mort del cèlebre poeta català Salvador Espriu, mort el 1985. En un intent de continuar el projecte de Nadal anterior i d’homenatjar el famós personatge s’intentà relacionar la seva obra amb la temàtica de la festa: la llum.

Vàrem apropar-nos a la genialitat del poeta rellegint la seva biografia. Cercant entre vàries de les seves obres més destacades hem seleccionat els poemes que continguessin una espurna de claror, concretament els que duguessin entre els seus versos les paraules que donen nom al treball: llum i ombra.

La pell de brau, el Llibre de Sinera  i Setmana Santa són les tres obres en les que ens hem basat per iniciar aquest treball poètic. No hem volgut reinterpretar el contingut sinó copsar els sentiments que emanen de les seves paraules. La llum, present a la seva obra per la seva influència dels clarobscurs de la guerra, té diferents tonalitats que emocionen el lector sempre d’una forma diferent.

Tingui el significat que sigui la llum mai és del tot homogènia i cada expressió de l’autor o de  qualsevol altre persona ens evoca una única brillantor amb matisos propis. És aquí quan la nostra imaginació ha entrat en joc: rellegint els seus versos i les seves paraules cadascun de nosaltres ha interpretat lliurement i personal la llum de cada mot i l’ha comparada amb experiències pròpies, des de situacions i sensacions que ha viscut realment fins a simples somnis.

Un cop hem plasmat sobre paper la llum dels poemes d’Espriu l’hem transmesa al carrer i retratat amb les nostres pròpies mans: així ha sorgit un projecte literari que rememora els records d’un important personatge de la història de la nostra terra.

La temàtica d’aquesta literatura està clarament diferenciada per la continuïtat de la presència d’una situació depriment que té molt a veure amb la vida del poeta, que passà per més d’una dificultat: guerra, postguerra, anys seixanta,... i per això, per no entrar en conflicte amb el significat simplement del poema enter, ple de metàfores i de complexes construccions, s’ha interpretat si la llum era trista, melancòlica, atemorida, inquieta o simplement clara i brillant, i a partir d’aquesta senzilla idea hem  aconseguit crear una literatura espontània i emotiva.